donderdag 1 maart 2018

Erik Bindervoet -- De olifant van Oostzaan (twee fragmenten)

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

dbnl
harmonie
website
youtube








•• De olifant van Oostzaan is één lang, verhalend gedicht, [...] een levendige en verrassende poëtische polyfonie. Een ode aan het onverwachte, met hommages aan onder anderen Louis Lehmann, Wim Brands en de letters A en O.




Schrijf het op. Leg het vast.

Lijn 392 komt voorbij. Zes passagiers.
Bloemenmeisje tekent hartjes en vlinders op de stoep.
Hoopje piccalilly op het trappetje naar een woonwagen.
Daarboven een wapperend gordijn.
Op straat achtergelaten: badkuip, biljarttafel, bankstel, wasrek.
Man laat manke labrador uit.
Vrouw met hoofddoek achter het stuur van een appelgroene
Ford Fiesta.
Eindeloze stromen fietsers in beide richtingen.
Iemand met haast.
Een vrachtwagenchauffeur met een tennisracket.
Jongens in pak die in een bushokje schuilen tegen de regen.
Man uit India die wil weten waar de Red Light District is.
Landinwaarts penetratie van zeemist...
Schrijf het op. Maak het los.


*


Jij zegt dat je trouw blijft
Als ik weg moet gaan
Als ik maar van jou blijf
Kunnen wij het aan

Ooit als ik alleen ben
Ongelukkig en heel ver weg
Dan denk ik opnieuw aan
Wat jij hebt gezegd

Zeg dat je van mij bent
Zeg het keer op keer
'n Meisje zoals jij bent
Vind ik nergens meer

Ooit in hoger sferen
Smoorverliefd
En een heel eind weg
Denken wij opnieuw aan
Wat er is gezegd

          Ik ben maar een simpelaar
          Hou ervan als jij zegt 'kook van jou'
          Wij houden van elkaar
          'Houden van' voor mij is dat ik hou

          En dat ben jij nou
          Laat je niet meer gaan
          Jou heb ik en hou ik
          Dicht tegen mij aan

Ooit in hoger sferen
Smoorverliefd
En een heel eind weg
Dan denk ik opnieuw aan
wat ik heb gezegd...


Erik Bindervoet (1962)
uit: De olifant van Oostzaan (2018)







• Leest allemaal de Onze Taal. Of Zone 5300.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten