donderdag 28 september 2017

Lans Stroeve -- Kostbare

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

website
rotterdamse dichters
vleugels
ap


• foto: Pascal Bruandet




• Komende zaterdag verschijnt het allerlaatste nummer van kunst- en literatuurtijdschrift Tortuca. Daarom bij wijze van in memoriam deze week vijf gedichten die ooit in het tijdschrift hebben gestaan, gekozen door Tortuca-redacteur Peter Swanborn. Als laatste: Lans Stroeve.



Kostbare,

Als in een kolk draait de tijd zeg je
als kind en je ziet het nog niet bestaande
herinnerd in droom en dagdroom, dood
was je niet.

Nu branden de kaarsen en ze verwarmen ons
diep door de schoorsteen haalt het huis adem,
grote Caribische zeeschelp, ik hoor de lege
kamer niet, ik hoor er niet meer,
hoor de wolven:

je weet toch dat ik luister

en de fladderende lijsters vang ik en ik
zend je hun angst als liefdesbriefjes
gevouwen onder de stenen
die ik met de kiepwagen kom storten.

En hier ga je liggen, hond, opnieuw liggen
als kleur op de tegels, je botten als hardgekafte
bibliotheekboeken op een stapel gekletterd
aan het eind van een lijflange zomer en zucht

je.


Lans Stroeve (1961)
uit: Tortuca # 28 (2011)




• Bloemkoolste stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten