vrijdag 18 augustus 2017

Paul Snoek -- Aardrijkskunde & Een mergpijp

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
dbnl
muurgedicht
leestafel
npe








Aardrijkskunde

Mensen van wolken en wind verzwijgen
mijn ondergang. Immers
de muur van mijn rug
zit vol losse stenen.

Ik weet mij bouwvallig
en sta alleen.

Waarom mogen dieren niet soreken, god,
als de mensen zwijgen.
Ik haat uw schepping meer,
dan in het landschap mijn treinen
dan in u witloof, mijn bitterheid.


*


Een mergpijp

Het was de goedgeefse regen
buigzaam als een buideldier,
die het kleilichaam streelde
van de hond van vanmorgen.

Toen de goochelaars van vannacht
het mengelwerk van de huizen
achterlieten in het achterland,
waar orgelmergpijpen speelden
straalmagere koudmuziek
uit de tijd der weduwen.

Uit hemden van regen vlogen
vogels van melk in mijn ogen
en in mijn handen spartelde een
spierwarm gevoel van zwarte aarde.


Paul Snoek (1933-1981)




• Kapsieste stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten