donderdag 27 juli 2017

Remco Campert -- Credo & Een vergeefs gedicht

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

wikipedia
vpro
kb
citaten
leestafel







• Vandaag is Remco Campert jarig. Daarom het eerste gedicht uit zijn eerste bundel. En een gedicht uit zijn tweede bundel.


Credo

ik geloof in een rivier
die stroomt van zee naar de bergen
ik vraag van poëzie niet meer
dan die rivier in kaart te brengen

ik wil geen water uit de rotsen slaan
maar ik wil water naar de rotsen dragen
droge zwarte rots
wordt blauwe waterrots

maar de kranten willen het anders
willen droog en zwart van koppen staan
werpen dammen op en dwingen
rechtsomkeert


uit: Vogels vliegen toch (1951)


*

Een vergeefs gedicht

Zoals je loopt
door de kamer uit het bed
naar de tafel met de kam
zal geen regel ooit lopen.

zoals je praat,
met je tanden in mijn mond
en je oren om mijn tong
zal geen pen ooit praten

zoals je zwijgt
met je bloed in mijn rug
door je ogen in mijn hals
zal geen poëzie ooit zwijgen


Remco Campert (1929)
uit: Een standbeeld opwinden (1952)




• Het camperste stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten