dinsdag 4 juli 2017

Hans Plomp -- vier gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

epibreren
wikipedia
dbnl
in de knipscheer









• Pas verschenen: Dit is de beste aller tijden, “een ruime keuze uit het poëtische oeuvre van Hans Plomp”.




Als ik uit mijn droomland

de wereld bezoek
bedek ik mijn lichaam
met jas en met broek.

Daar mag je niet naakt zijn
en niet zonder geld.
Gebroken de wil,
gekruisigd de held.
Je dagen geteld.

Als ik uit mijn droomland
de wereld bezoek,
bedek ik mijn geest
met de vacht van een beest.


*

Venus in Holland

Wat ben je mooi
met je neus en je oren
met je billen
en je kut van voren!
Wat ben je goddelijk herboren,
oude vriend.
Wat staat een vrouw je goed,
geur van aarde,
smaak van bloed.

Weet je nog, eeuwen geleden,
in elkaars armen
overleden?
Ik was vrouw toen,
jij was man.
Nu omgekeerd,
dat komt ervan.


*

Het beest is los! Het beest is los!

Ik heb het nog niet gezien,
doodsangst ritselt door het bos.
Het beest is los! Het beest is los!

Vader, moeder, roep uw goden
wek uw doden,
want oeroude hersenschimmen
willen bij ons binnenklimmen.
Het beest is los! Het beest is los!
Nimfen van het laatste bos
maak je klaar, het beest is los

Ik heb het nog niet gezien
maar voor mij, naast mij, achter mij
vluchten de dappersten voorbij.
Het beest is los! Het beest is los!

Alleen ik heb het niet gezien,
O god! Ben ik het zelf misschien?


*

voor Grazyna

Sporen van je vacht,
je haren overal in 't rond,
op stoelen, de wc-bril,
op mijn kleren, in mijn mond
en telkens lieve engel
moet ik denken
aan je goddelijke kont,
neem me niet kwalijk,
aan je goddelijke vonk.


Hans Plomp (1944)






• Het hendrixte stripblad van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten