maandag 15 mei 2017

Ruben van Gogh -- Drie Nikola-gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

website
dbnl
wikipedia
kb
gedichten








we zijn talrijk

niet eerder
waren we

zo talrijk, en allemaal
willen we
gehoord worden

dat anderen
naar ons luisteren

maar we komen maar
niet boven

die anderen uit


*


steeds vaker
constateer ik
dat ik constateer

bezie ik
mijn kijken
naar de wereld
als een waarneming

die zelden nog
de reële is

maar meer

en meer het beeld
van een beeltenis

teken
van betekenis


*


de foto’s die ik neem, stemmen
niet overeen met wat ik meen

te zien, van mensen
blijven alleen vermoedens over

maar ik weet dat ik ze zag
op het moment dat ik dacht

van die mensen
moet ik foto’s nemen

voor ik ze vergeten ben


Ruben van Gogh (1967)
uit: Nikola. Een soort van antenne (2017)



Uit het voorwoord bij de bundel:
Voor NIKOLA — a Techno Opera in 4D Sound (2012), vroeg componist en initiatiefnemer Paul Oomen me het libretto te schrijven. Aanvankelijk bedachten we een narratief waarin een fictieve Nikola Tesla een machine had ontwikkeld — de Nikola — die gedachten hoorbaar maakte en waaromheen zich een theatraal verhaal zou ontwikkelen. Uiteindelijk besloten we dat het libretto moest bestaan uit een serie korte gedichten die deze hoorbare gedachten zelf zouden vertegenwoordigen: de specifieke volgorde moest voor een zekere dramatische opbouw zorgdragen. Het publiek zou zo zelf onderhevig zijn aan ‘de Nikola’.

In deze bundel is het echter de lezer die onderhevig is aan ‘de Nikola’; hij/zij verneemt, ieder voor zich, rondzwevende gedachten, waarbij in het midden blijft van wie die gedachten zijn, of door wie zij worden opgeroepen. Bij iedere lezer opnieuw. Vandaar dat ieder exemplaar van deze bundel een eigen eenmalige en unieke volgorde van gedichten kent.




• Het toedelejofelste stripblad (niet weg te bombarderen) van Nederland: Zone 5300
• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten