woensdag 12 april 2017

Thomas Möhlmann -- Spaar ze allemaal & We zullen

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


ipoetry
wikipedia
website
nog wat gedichten
prometheus









Spaar ze allemaal

De ene zegt geef me je hand, je rechterhand
je vingers zijn de hamers op mijn hoofd.

De andere zegt dat het kouder wordt naarmate
je er verder vandaan raakt, je gaat naar links:
koud koud, je gaat naar rechts kouder kouder.

De derde zegt je hebt mensen die handig zijn en mensen
die kunnen dansen, ik ken nauwelijks mensen die
een huis kunnen bouwen maar ik kan dansvloeren
vullen met mensen die denken dat ze kunnen dansen.

De vijfde geeft je een hand, zegt: aangenaam en
hoe maakt u het en de zesde valt in slaap, nummer
zeven dekt haar toe, trekt het dekbed strak om allebei
de schouders en de voeten, en de sterren leggen hun
barmhartige armen om heel het warme landschap neer
en acht houdt wacht en negen trommelt met zijn vingers

op het voorhoofd van tien, die vouwvliegtuigjes spaart
en warmer mompelt warmer warmer en waar is vier.


*

We zullen

Zeker, mijn liefste, ze zullen, maar wij zullen meer,
ze zullen zullen, maar met speels gemak zullen we meer

wat ze ook zullen: ze maken geen enkele kans want wij
zullen meer, we leven allemaal niet meer dan gemiddeld

tachtig jaar, zij niet en wij niet maar zie maar mijn liefste
wat wij uit die zeg veertig jaar nog kunnen peuren terwijl

zij, ach ze zullen maar en zullen, geef ze honderd jaar voor
mijn part en nog zullen ze niet meer dan wat ze zelf zullen

alle vogels die hun vleugels uitslaan, tegelijk, niet om te willen
vliegen maar uit pure schrik, ze zullen net als wij mijn lief

maar voor het zover is, zullen we, zullen wij, wat we zouden
in die hele rij van gezegende jaren die we nog hebben, zullen we.


Thomas Möhlmann (1975)
uit: Ik was een hond (2017)




• Speel het gedichtenspel
• Het stripste stripblad van Nederland: Zone 5300

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten