zondag 6 maart 2016

Mathijs Gomperts -- we hakken aangespoelde kwallen stuk

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* van oorschot
* leest voor










we hakken aangespoelde kwallen stuk
tussen vlokken zeeschuim, vissersnet en drijfhout
want Thijmen heeft een nieuwe schep –

Niels, mag ik weer...? – hij hobbelt achter hem aan
maar Niels slingert stukken dode kwal naar hem en schatert –

Niels, mag ik weer? ik wil weer

ik wil weer – Thijmen stort verslagen op zijn knieën neer,
hij rolt om, krijst en trappelt met zijn benen –
het is mijn schep, mijn schep, geef terug

geef terug – hier, Thijmen,
Thijmen, deze kwal mag jij, de allergrootste –
hij kijkt voorzichtig

best een grote

hij droogt zijn tranen, neemt verbeten de schep
en hakt met beide handen, nasnikkend,
de kwal in stukken


Mathijs Gomperts (1988)
uit: Zes (2016)






• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten