dinsdag 1 december 2015

Dr. V. te Z. -- 2 gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* Dr. V. te Z. = Dr. Vitringa te Zwolle
* afgebrand door Herman van den Bergh





Een God was uitgedacht, God was “het hoogste denken”,
de Staat was hoogste macht, zij was het zedelijk Al,
Staatsburger-zijn gold als de hoogste plichtbetrachting;
het menschdom martelaar van militaire macht.

En wat dan volgt waag ik niet waan van wee te heeten,
en ik mis de moed het te schilderen met mijn passé kracht;
doch ik wensch dat het menschloos strijden met zijn grensloos lijden
ras vluchte als duistere nacht voor luistere morgenpracht.



O, Muse!
huw ze
en kluwen ze nu samen.

Stuw
zee, die uit ’t hart welt
in schelpjes, die ’t brein telt.

Luw heilloos hijgen naar enkel bekoren;
stier fiere sier.

Rem het ruw duwen van ’t eigen naar voren;
tem te hoog stijgen.

Stem lichter mijn lier.



Dr. V. te Z. (?-?)
uit: Winterzang (1917)







• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten