woensdag 7 oktober 2015

Jos Versteegen -- Hoe ik homoseksueel ben geworden

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* website
* meander
* leestafel
* dbnl
* wikipedia







Deze week vijf gedichten met toelichting die Jacques Klöters uitkoos uit zijn net verschenen bloemlezing Voorleesgedichten uit De Sandwich. Vandaag als vierde Jos Versteegen.




Hoe ik homoseksueel ben geworden
    Of de gevaarlijke gewoonte van het roken

voor Saskia

Een onweerswolk hangt boven Amsterdam.
Ik ben pas acht en wandel op de Wallen.
De donder knalt, de eerste druppels vallen.
De bliksem zet de stad in vuur en vlam.

Ik glip naar binnen bij een klein ‘theater’,
dat volgens mij gewoon een circus is.
Een vrouw staat in de halve duisternis
bloot op haar hoofd, en drie seconden later

ontpopt zij zich in haar gewaagde stand
als heuse acrobaat en goochelaar:
ik zie hoe zij een brandende sigaar
tevoorschijn tovert met haar linkerhand.

En dan... Ik huiver in mijn regenjackje
als zij de rookwaar opheft. Hupsakee,
zij plaatst de welgevormde Willem II
rechtop in haar geslacht en neemt een trekje.

Haar venusheuvel lijkt wel een vulkaan
die uitbarst. Arm Pompeii, denk ik even.
Ik ben pas acht. Was ik maar thuis gebleven.
De damp doet mij de das om. Zal ik gaan?

De dame zet zich schrap. Zij perst en – plop!
Daar vliegt de peuk naar ’t hooggeëerd publiek.
Het projectiel komt op mij af. Paniek!
Dan schiet ik wakker. Klam. Verward. Doodop.

Dit droom ik elke nacht. Zo zijn mijn gangen.
Zo word ik treurig, oud en homofiel.
De weg is lang. Ontredderd is mijn ziel.
Ik ben pas acht en zie de bui al hangen.


Jos Versteegen (1956)




“Plezierdichters ploeteren en zwoegen zwaar om ogenschijnlijk speelse en gemakkelijke gedichten te maken die lezers plezier bezorgen. Ze storten zich op ingewikkelde rijmschema’s, vernuftige rijmen en taalacrobatiek. Dit vers stond in het tijdschrift De Tweede Ronde waar humorpoëzie altijd welkom was. Jenny Arean was getroffen door dit gedicht en nam het op in een van haar programma’s. Sterker nog, ze noemde dat programma naar een regel uit dit gedicht: ‘De dame zet zich schrap’.”








• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten