zondag 19 april 2015

Robert Anker -- Waarom niet, Birgitte Nyborg?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* kb
* wikipedia
* dbnl
* wat gedichten
* querido









Waarom niet, Birgitte Nyborg?

Ben in Kopenhagen, probeer erachter te komen
waarom, loop ik Birgitte Nyborg tegen het lijf
ik vroeg meteen waarom zij geen koffie met mij wilde
drinken, zij zette zich in postuur, de statsminister streek
de iets te krappe rok strak langs haar heupen, keek mij aan
met nauwelijks een glimlach om haar mond, dat deden meer
haar ogen, mijn god, die twinkelende ogen sloegen mij
met ademnood, spotzucht roerde zich, alsof ik een Kaukasische
tiran was die haar chanteerde met olieleveranties maar
zij had hem door en ging hem weigeren wat hij vroeg
net als bij mij, maar ik ben geen Kaukasische tiran
zei ik, ik ben gewoon mezelf, precies, zei zij, wat in het Deens
net zo klinkt als bij ons, precies, en daarom wil ik niet
'jezelf' bestaat allang niet meer, that's so five minutes ago
de statsminister spreekt, dat is bekend, haar talen
jij bent van een ander paradigma, stap eruit, hoe is je Deens
ik neem je mee naar de grimeur, wij zijn allemaal als figurant
begonnen, figurant! riep ik, stop, ik ben een schrijver
ik ben authentiek, ik druk mij idiosyncratisch uit
als een waarheid voor de wereld, stop, zei zij, die volle
gulle lach brak om haar schitterende tanden open, haar iets
te krappe rok kroop omhoog en dan die ogen, mijn god, daar
was ik voor gekomen, maar die ogen, riep ik, die zijn echt
o ja? zei zij en haar gezicht verstrakte, onbewogen keek
zij op mij neer, geef het op, zei zij, écrire c'est passé.


Robert Anker (1946)
uit: Onvergetelijk toegewijde trouweloze tijd (2015)









• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten