maandag 20 april 2015

Robert Anker -- Opperdan kommen

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* kb
* wikipedia
* dbnl
* wat gedichten
* querido









Opperdan kommen

As je uitverdan gane, kom je den op lest
Ok weer opperdan – je kenne 't sachs perbere.
Wat hew ik weund in deuze taal, maar ik wist het niet
Skreeûwd en lachen hew ik in d'r, dein en leiten
Maar ik wist het niet. Toen hew ik in d'r strooid
Het kind dat ik was en bleven ben in een are taal
En op lest het zai d'r oigen strooid, stroffeld in de toid
Eerst nag gnokkend, den louf en stikkenig en stil.
Dut skroif ik op de tast, ik fluister: kom toch dut-op
Ik sweêl wat woorde op maar ken niet met ze worre
Ze benne bang en gniepig worren, toen al illegaal
As ik ze uitspreek gane ze om hullie oigen gloime.
Deimie ben ik weer uitverdan en zei ik nooit meer roime.


Hiernaartoe gekomen

Als je weggaat, kom je dan ten slotte
Ook weer hiernaartoe - je kunt het allicht proberen.
Wat heb ik in deze taal gewoond, maar Ik wist het niet
Geschreeuwd en gelachen heb ik in haar, gedaan en gelaten
Maar ik wist het niet. Toen ben ik in haar kwijtgeraakt
Het kind dat ik was en gebleven ben in een andere taal
En ten slotte is zij zichzelf kwijtgeraakt, gestruikeld in de tijd
Eerst nog bedelend, toen moe en beschadigd en stil.
Dit schrijf ik op de tast, ik fluister: kom toch deze kant op
Ik schraap wat woorden bij elkaar maar kan niet met ze opschieten
Ze zijn bang en stiekem geworden, toen al illegaal
Als Ik ze uitspreek, lachen ze wat valsig om zichzelf.
Straks ben ik weer weg en zal ik nooit meer rijmen.

(letterlijke vertaling)




Robert Anker (1946)
uit: Onvergetelijk toegewijde trouweloze tijd (2015)









• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten