woensdag 16 juli 2014

Jacob Israël de Haan -- 4 kwatrijnen

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* bloemlezinkje
* dbnl
* wikipedia
* iisg







Naar huis

Hij zeide: ‘Allah heeft ons wel lief vandaag’
In één geluk van zon en licht gevangen.
De paarden stonden aan een rozenhaag
Gebonden en mijn hart bond één verlangen.


Nachtrit

Ik vroeg Adil, waaraan hij rijdend dacht.
Hij zeide: ‘Aan Allah’ in een eenvoud groot.
God voert ons heden veilig door den nacht,
En morgen veilig naar den Dood.


Weemoed

Ach: al die twijfel. Al dat zeker weten.
Die wroeging door de dagen en den nacht.
Kon ik twijfel en zekerheid vergeten.
Een Arabier zijn, die eet, drinkt en lacht.


Vreugd en wroeging

Ontvlucht uw schaduw en ik zal ontvluchten,
Mijn wroeging, de schaduw van onze vreugd.
Verwijt mij niets, breek ons de roode vruchten
En schenk wijn, die wroegend verheugt.


Jacob Israël de Haan (1881-1924)
uit: Kwatrijnen (1924)






• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten