woensdag 21 mei 2014

Marjolijn van Heemstra -- Vorig jaar viel mijn buurman in een vlaag ...

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

* bb
* website
* wikipedia
* vpro
* vn







Vorig jaar viel mijn buurman in een vlaag
van razernij zijn retriever aan en smeet hem
uit het raam. Nog geen seconde later daverde
een hondenkoor door alle muren, uit kelders
en keukens het geluid van duizend jankende
roedels, huilend voor de soortgenoot die
langzaam leegliep op de stoep. Ik weet nog
hoe ik beefde van ontzag bij dit spookachtig
pact, het meerstemmig dier was tot ver voorbij
de wijk te horen. Snel was politie ter plaatse,
op tijd voor de zwaar gewonde retriever.
Geen teckel in de straat was daarna nog
dezelfde, ik had de roep gehoord van vóór
baasjes en brokken, een diep en grijs geluid.
Een handvol dieren die in naam van hun soort
schreeuwen als uit één reusachtige keel.
Vannacht viel mijn buurman, hondsdol van
zijn pillen, mijn buurmeisje aan. Het raam
is besmeurd met bloed, op de tegels kleven
plukken haar, de top van een duim lag
tussen de auto’s – die is zojuist voor nader
onderzoek in een plastic zak geborgen.
Toen ik wakker schrok, het licht aanknipte,
rechtop zat in bed, kippenvel van nek tot
tenen, kroop ze schreeuwend om hulp naar
de weg terwijl ik het licht weer uitdeed en
dwars door mijn janken heen sliep.


Marjolijn van Heemstra (1981)
uit: Meer hoef dan voet (2014)






• Speel het gedichtenspel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten