zondag 27 april 2014

Delphine Lecompte -- De golfspelende engel en de onevenwichtige feeks

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* interview
* npe
* enkele gedichten
* youtube
* poetry






De golfspelende engel en de onevenwichtige feeks

Ik ben geen onevenwichtige feeks, gewoon een pyromaan op de vlucht
De zon gaat onder en in een ander land slaapt mijn vader in mijn bed
Zijn roes uit, als hij ooit wakker wordt zal hij mijn kleerkast openen en blozen
Op de lege beestenmarkt staat een engel helemaal alleen te golfspelen
Hij heeft mij al in de gaten, ik mag zijn badkamer gebruiken.

Er woont nog een bloedmooie kernfysicus in zijn huis
Er staat nog een snoeiharde flipperkast in zijn gang
Dit moest een gedicht worden, maar het klinkt als een verhaal
In de badkamer steel ik bijna niets (drie oorstaafjes, later zal de onevenheid mij irriteren)
Ik kam mijn haren en haat de lokken van mijn vader.

Nee, ik haat ze niet; ik haat zijn ijdelheid
En waarom verdragen zijn feeën zijn zatte opgeblazenheid?!
Waarom kunnen ze hem niet doodsteken, hij is klein en zij zijn met velen
De golfspelende engel brengt zijn materiaal naar binnen
Hij zoent de kernfysicus op de mond, het is te vroeg om jaloers te zijn.

Verbeten speel ik op de flipperkast
Tot ik na vijf uren de score van de kernfysicus heb verbrijzeld
Nu kan ik slapen op de sofa, op mijn kussen dansen caleidoscopische paarden
Maar ik ga niet dromen van stallen noch van hoefbevangenheid
Als er een God is dan is dat oké, en als ik een gebed had dan is dat toevallig verhoord.


Delphine Lecompte (1978)
uit: De baldadige walvis (2014)





= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten