dinsdag 12 november 2013

Herman De Coninck -- Ars poetica (5)

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* dbnl
* wikipedia
* website
* leestafel
* citaten






Ars poetica (5)

gisteren kwam ik haar tegen en ze zei:
“dag, ik ben de werkelijkheid.”
ik wilde wel van haar houden,
en toch, ze was zo gewoon,
maar ze zei: “natuurlijk. kijk,
de velden hebben geen nevel meer nodig
om te slapen
en wij geen verliefdheid om te beminnen.”
en toen moest ik lachen.
“je bent dan toch nog een poëtische
werkelijkheid,” zei ik. en zij:
“ja, natuurlijk, wat had je dan gedacht?”

en ik bekeek haar lang, en dacht:
“nu komt de zomer in het land
en veel beelden in mijn gedicht.
ik wil de taal dynamiteren tot een
gebeurtenis waar veel mensen
komen naar kijken.”

“ja, doe dat,” zei ze.


Herman De Coninck (1944-1997)
uit: De lenige liefde (1969)







= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten