vrijdag 12 juli 2013

Jac. van Hattum -- Geen dag kan zo beginnen

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl









Geen dag kan zo beginnen

Geen dag kan zo beginnen,
als deze dag begon;
ik kwam mijn kamer binnen
en daar was enkel zon.

De klok was staan gebleven,
maar ik vroeg naar geen uur;
de tijd was opgeheven,
daar was slechts licht en duur.

En duur en licht en luister;
de winter was voorbij;
in rouwfloers sloop het duister
en vluchtte weg van mij.

De zon op drup en perel,
viel over knop en tak;
en voor me zong de merel
op buurmans pannendak.

Geen dag kan zo beginnen,
als deze dag begon:
ik kwam mijn kamer binnen
en daar was enkel zon.


Jac. van Hattum (1900-1981)





Dat hij desondanks en ondanks vele werkelijk knappe gedichten in deze 
bundel, niet die ‘eigen toon’ heeft van b.v. Vasalis, verklaar ik voornamelijk 
uit twee factoren, die zijn werk bepalen: zijn zeldzame vlotheid, 
enerzijds, en de invloed van de dichter E. du Perron, anderzijds.
 - Menno ter Braak over Van Hattums debuut

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten