maandag 8 juli 2013

Hans Kloos -- Als ik wakker word

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* website
* wikipedia
* dbnl
* leest voor
* recensie De interviews









Als ik wakker word
is de wereld scheef

ik krabbel overeind
en elke slag vooruit is er een
die verder terug gaat

iemand zegt
dat ik wakker moet worden
maar de wereld is scheef
als mijn enkels, knieën,
polsen, schouders
als ik overeind krabbel

is de wereld wakker
en ik scheef

als ik eindelijk zit
begint het klotsen
in mijn hoofd
iemand zegt dat er een wereld wacht
maar mijn hersenen willen niet recht

als ik opsta
begint het glijden
zegt iemand
hier pak mijn hand
maar ik heb scheve vingers

en op de helling van de wereld
horen mijn scheve oren
de scheve golven klotsen
in het wak dat op mij wacht


Hans Kloos (1960)
uit: De interviews (2013)









In De interviews komen ongebruikelijke geïnterviewden langs, zoals borsten, een Japans dolfijntje en de natdrooggrens. Deze vertellen allemaal iets over zichzelf. Wie wil weten om wie of wat het gaat, kan voor het antwoord terecht in de inhoudsopgave. In het bovenstaande gedicht is een ‘chronisch vermoeide’ aan het woord.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten