zondag 28 juli 2013

Alfred Schaffer -- Nieuwjaar

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl
* kb
* bb
* wat gedichten




Afgelopen weekend verscheen het 450ste nummer van Meander, het eerste en oudste digitale poëzietijdschrift (sinds 1995!) van Nederland en Vlaanderen. Ter gelegenheid daarvan is de Meander-redactie deze week gastredacteur van Coster. Ze kozen vijf bekende dichters die in Meander een eerste stap naar een groter publiek gezet hebben. Vandaag als eerste een nog niet eerder gepubliceerd gedicht van Alfred Schaffer (uit Meander 1).



 Nieuwjaar

De lucht was afgekoeld.
Vanaf mijn piepkleine balkon
had ik geen schijn van kans tegen het stadsgewoel
dus wierp ik voor het slapengaan vanaf vier hoog
het anker uit dat met een zware ketting
aan de buitenmuur bevestigd zat.
Met een gesmoorde plons verdween het in de grond.
Een groepje ganzen dobberde als in een dronkenmansgebed
beneden in het gras rondom de flat
ik durf te wedden dat het ganzen waren – gakkende
witgrijze vlekjes.
Niet lang na middernacht werd ik half wakker
en door blindheid overvallen
naar het raam gezogen dat nu openstond, nog net
zag ik het schijnsel van de stad achter de horizon verdwijnen.
De ketting waar het anker aan had vastgezeten
zwaaide driftig heen en weer.
Ik sloot het raam, zo zacht ik kon
om geen lawaai te maken, ging toen
opnieuw naar bed.


Alfred Schaffer (1973)






= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten