vrijdag 7 juni 2013

Hans Lodeizen -- hij is beter dan hen allen

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* wikipedia
* dbnl
* wat gedichten
* voorgelezen








hij is beter dan hen allen
in zijn oog is de wereld iets triester
maar ook iets mooier dan zij is
en hij huilt nooit

langs al de paden van het gewone
is hij naar de mensen gewandeld
en hij is teruggekomen met de wereld
nog iets triester in zijn oog en
iets mooier, als een kleine lach ...
hij huilde nooit

waarom schrijf ik dit op
om hem te leren kennen
om zijn gezicht te herkennen
als ik hem tegenkom onder de duizenden

er zullen altijd mensen zijn
bezig, zoals ik, te bedenken
wat het mooiste is.


Hans Lodeizen (1924-1950)
uit: Gedichten (1952)






Hij was stellig een van de aardigste mensen die ik heb gekend. 
Hij behoort tot de drie of vier doden die ik werkelijk mis en wier 
dood mijn wrok tegen het leven en de levenden heeft versterkt.
- Adriaan Morriƫn


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten