dinsdag 2 april 2013

Joan van Broekhuizen -- Aan de gedachten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* dbnl
* wikipedia
* bio









Aan de gedachten

Gezwinde dochters van nooit malens moede zinnen,
Gedachten, die u zelf in duizend vormen giet,
Tuchthoudsters, heus in schijn, wanhebbelijk van binnen,
Waarom verlaat gij mij ook in mijn dromen niet?

Of is de slaap, de slaap, die 't alles kan belezen,
Die 't al betoveren kan, in klem van uw geweld?
En moet ik u bij nacht, en u bij dag dan vrezen,
Die mij bij dag en nacht uw wilde wetten stelt?

Postloopsters zonder toom, onmogelijk om hoven,
Spoorbijstere gezin, onzeker, ongewis,
Mij dwingt uw onbescheid om zeker te geloven,
Dat waken dromen, en dat dromen waken is.


Joan van Broekhuizen (1649-1707)




= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten