dinsdag 26 maart 2013

Herlinda Vekemans -- Ariadnes klaagzang

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* website
* 3 gedichten








* In de nieuwe uitgave Het eerste gedicht bespreekt Contrabas-redacteur Chrétien Breukers de openingsgedichten van zo’n 35 bundels uit de afgelopen vijf jaar. Hieronder het eerste gedicht uit Schrikdraad van Herlinda Vekemans. De beschouwing hierover vindt u bij De Contrabas.



Ariadnes klaagzang

I
als bloed in natte sneeuw
verwatert in wit,
als in een vergiftigde rat
darmen in de buikholte doodbloeden
inwendig met ondergronds rot verwant
zo wist ik al
zo doorboorde jij mijn honger
met je vleugelwijde ogen
en woekerde je jezelf
mijn buikvlies in
licht dat sterft
als ieder als elk als ik

II
als water bij water
in oogneerslag verdunt
en sluimer in diepe slaap oplost
striem jij met riemen de zee
zing je tot de gordel van golven
als was ik niet
als was ik van ieder van elk

III
als sintels van verteerd vuur
van smeulend bewegen
hun licht legen
en zich als as aan de wind geven
doof dan ook mijn gedempte stem
elk weten is al ingesneeuwd
alle stiltes al gestelpt
en zachter dan jij is elk wild dier
opgekruld in het nest van elk van hen
had ik veiliger geslapen dan aan
jouw borst


Herlinda Vekemans (1961)
uit: Schrikdraad (2011)




= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://high5.nl/minimalist/?l=laurensjzcoster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten