woensdag 4 april 2012

C. Buddingh' -- Bedankt nog, Jan

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




* wikipedia
* vpro
* dbnl
* 5 april 1968






Bedankt nog, Jan

'k Liep over 'n dijk. Langs een soort vaart. 't Was donker.
Herfst. Stormachtig. Een dreiging in de lucht.
Maar onbestemd. Soms floot ik zelfs een deuntje.
Ik was naar iets belangrijks onderweg.

Plots struikelde ik. Gleed 't water in. Ik greep me
aan een zwart, glibberig houtblok vast. 't Bewoog,
staarde me aan met felle varkensoogjes,
en 'k zag dat 't het dier Behemoth was.

Mijn gil verstikte. Maar, daar op de dijk,
de karabijn al in de aanslag, torende
Jan Cremer, als een beeld van 't Paaseiland.

Hij knipoogde. Vuurde. Het monster zonk
weg in drabbig opkolkende diepte.
'k Klauterde terug aan land. Bedankt nog, Jan.


C. Buddingh' (1918-1985)
uit: De eerste zestig (1978)








= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten