donderdag 16 februari 2012

Menno Wigman -- Oud-West

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =



* wikipedia
* kb
* weblog tirade







Oud-West

                 ‘Merde à Dieu’ – Arthur Rimbaud

We leven hier met Turken, Marokkanen,
   Afghanen, Koerden, sikhs en Pakistanen
      en we zijn bang. En ik, een blanke man,

ni Dieu, ni maître, taai en zonder hoop
   op tuintjes na de dood, ik peil mijn straat
      vanaf drie hoog en zie hoe men verhit

de klok rond bidt, op vale vloeren ligt
   en naar een godshuis draaft waar men vereert
      en eeuwig collecteert. Een zure godheid,

er huist een gure godheid in mijn wijk
   voor wie het bitter knielen is en ik,
      ik troon op mijn balkon en denk: de zon,

kijk dan godverdomme, daar komt de zon
   mijn kamer in gerold, wat zou ik beven
      bij die gloed, wat zou ik bidden als het licht

straks stil en ongestraft de dag dichtschroeft?



Menno Wigman (1966)
Uit: Mijn naam is Legioen, Prometheus, 2012







= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten