maandag 27 februari 2012

D. Hillenius -- drie gedichten

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =



* historici
* wat gedichten
* dbnl
* audio (met maarten 't hart)






elk ding is de som van zijn antwoorden
lost het op in water? als het kookt?
in welk zuur wordt het helder?
brandt het?
als je weg bent
als je weken weg bent
als ik je dan zie
wie zal ik zijn?



wat weten is
het domme weten van aanname
of weten van doordrongen zijn
de wereld die door mijn zintuigen
naar binnen in mijn hersens
steeds het beeld verschikt
geproefd, gevoeld, gewogen
van mij deel is geworden, ik van haar
ach wist ik alles maar van jou, wij van elkaar



Door jou verwachtte ik
verbinding met een andere wetmatigheid
die mij bevrijden zou
uit de gesleten paden
van de eigen tuin
zoiets als rijmdwang
maar dan ongeremd
meeslepend
als golven van zee



D. Hillenius (1927-1987)
uit: De onrust bewaren (1982)



= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten