donderdag 12 januari 2012

Karel Meeuwesse -- Morgen

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




* dbnl









Morgen
voor J.D.

Hoe vrolijk vonk’len toch de morgenuren,
als ik op ’t bloemtapijt mijn blote voeten zet
en zonwaarts in ga tussen blanke muren
en neuriënd de koffie op een pitje zet,

terwijl de zon plezierig kleine zonnen schept
in d’oren van ’n kop, de randen van ’n bord
en in ’t damasten tafelkleed de dieren wekt,
zodat die lusthof één en al beweging wordt.

Ik aai de pauwen langs de zijden staarten
en langs ’t keelhaar op, dat glanzend wordt,
jachthonden vluchten door ’t wit geblaarte,
’n kwikstaart huppelt naast me op ’t bord.

En vogels hoor ik in de kamer kwinkeleren
hier op tafel, bij de kan en boven aan de muur
en in ’t goud barok plafond, dat zij stofferen;
De klok slaat lang en helder zeven uur…

Serviesmuziek valt vrolijk uit de kast,
die in ’t zonlicht blinkt met glazen deuren,
en nu, mijn dienstmaagd, stil en opgepast:
de koffie gaat zo langzaam aan al geuren…


Karel Meeuwese (1914-1991)




* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten