maandag 30 januari 2012

Hedwig Speliers -- Als het paard paart, grijpt in het paradigma

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =



* wikipedia
* dbnl






Als het paard paart, grijpt in het paradigma
van de polders de voorbarige geboorte plaats
van vele wonderen: het veulen in galop

nog voor het buikvlies breekt, en gehinnik
dat taalzuiver op de akker staat.
En meer: de ruiter, in boers ornaat,
die uit het zadel stuikt en sterft.

Wie in de bek kijkt van dit beest
weet meer dan wie in boeken leest.
Hij wordt die van de mens geneest.


Hedwig Speliers (1935)
uit: De mens van Paracelsus (1977)











Speliers schrijft een vers waarvan de klanklaag het belangrijkste
strukturerende element is, maar de zeer vele alliteraties en assonan-
ties bewerken geen melodieus, alle tegenstellingen in een
vloeiende melodische lijn verdoezelend effekt; ze leggen integen-
deel scherpe aksenten en versterken de zware klemtoon op de door
hun positie in het vers geïsoleerde en prominent gemaakte woorden.
- Anne Marie Musschoot over De mens van Paracelsus




= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

1 opmerking:

  1. Is dit verbondenheid van dichters en poëzieminnaars? Net in het weekend gekocht: "Hedwig Speliers. Fortuna's lieveling. Bloemlezing uit de poëzie 1956-2011. Samengesteld en ingeleid door Peter Theunynck", een uitgave van Poëziecentrum, Gent, 2011, 304 pagina's.

    BeantwoordenVerwijderen