vrijdag 25 november 2011

Jan de Roek -- Jeunesse dorée (fragment)

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =





* Over Jan de Roek
* Over 'Ik ben de overlevende'






Jeunesse dorée (fragment)


Ik herhaal:

De glazen stonden halfleeg en aarzelden.
De sigaretten smeulden na.

Over onze hoofden spande de muziek
een boog van wilgetwijgen aan.

Wij zaten in het halfdonker
en het halflicht kleurde
grijs je gezicht.

Je handen waren zoek,
je ogen halfverloren.

Je zei toen ‘het is tijd’
maar langzaam stond je op
en ben je blijven staan
als was je wat vergeten.

Je mat de afstand naar de deur,
je reikte naar heur mantel.

Zij lachte,
maar haar lach gleed uit
op uw gezicht
als op een natte steen.

Je schoof haar voor je uit
als had je dekking nodig.

Eéns dat je je veilig wist
heb je nog één keer omgekeken
en nog één keer,
vóór voorgoed onder te gaan
stak je je hoofd
boven de dansers uit.

Mijn hoofd
lag in mijn handen.

Ik heb geen teken
meer gegeven.

Ik ben je even later
halfwenend in de regen
achterna gegaan.

Sindsdien brak de vreugde
aan mij af,
verging de hoop als sneeuw.


Jan de Roek (1941-1971)
uit: Jeunesse dorée








= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten