dinsdag 26 april 2011

Wiljan van den Akker -- Sneeuwbal

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




* arbeiderspers
* Hersenpap





Sneeuwbal

Wat als het die dag nou niet had gesneeuwd

ook dan zou ik zeker naar huis zijn gegaan
maar zonder een loodzware bal voor me uit
te zien groeien tot een ijzige witte planeet
die opeens onvermurwbaar op de aarde bleef
liggen halverwege de plaats van bestemming

geen moeder die ongerust was geworden
gewoon een doordeweekse kleuterschooldag
met de kinderen thuis en het eten op tafel

geen zoon die ten slotte aan kwam gehuild
van de kou en vanwege de wereld van sneeuw
die onderweg onbegrepen was achtergebleven

ik zou overal uren en uren te vroeg zijn
gekomen en dus voor alles voor altijd te laat

voor dag en dauw bij een vriendje aanbellen
met een cadeautje misplaatst in de hand
waardoor ik de mis had vergeten te dienen
de school was gebeld en gebeld had naar huis
waar ik bleef en nooit meer mocht komen

de moeder ontstemd en veel eerder ten grave
gedragen of misschien wel helemaal nooit
doodgegaan maar bijvoorbeeld de broer
die ik later had moeten omhelzen omdat hij
dacht dat er niemand op hem bleef wachten

hardnekkig voortdurend verkeerd gelopen
in straten gefietst die nergens toe leidden
auto’s bestuurd naar zinloze oorden
altijd maar eindeloos taxi’s en bussen gemist
erger de trein waarmee jij nog moest komen.

Het is die dag precies op tijd gaan sneeuwen
geen seconde te vroeg en geen seconde te laat
in de best denkbare hoeveelheid juiste vlokken.


Wiljan van den Akker (1954)
uit: Hersenpap (2011)







= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten