donderdag 28 april 2011

Jan H. de Groot -- In de spiegel

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


* biografie
* dbnl
* vpro








In de spiegel

De spiegel die de wand doorbreekt
maakt deze kamer dubbelgroot.
Ik word mijn eigen bondgenoot
die tot zichzelf mijn woorden spreekt

en met mij naast de tafelpoot
aanschikt en daar een pijp opsteekt.
Wat doet hij nu de spiegel breekt
en ik van schrik zijn stoel omstoot?

Hij komt mij dreigend tegemoet
met barsten over oog en mond,
de vuist tegen mij opgericht.

Maar ziende dat ik nergens bloed
trekt hij, oppassend voor een wond,
de scherven uit mijn aangezicht.


Jan H. de Groot (1901-1990)
uit: Op de man af (1961)






= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten