woensdag 11 augustus 2010

Herwig Hensen -- Er zit een gier te wachten op mijn schouder

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =






Herwig Hensen
* dbnl * wikipedia





= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =




Er zit een gier te wachten op mijn schouder (9)

Vijvers, algen, wieren, lissen,
ratten, slijm en slijk en schurft,
en de stomheid van de vissen.
En dit hart dat niets meer durft

sinds ik, moe en aangevreten,
teer op binnenwaarts kwetsuur
van de schimmels op mijn veten
en de sintels in mijn vuur.

Twijfel drukt op mij zijn grendel;
leegte zuigt mij naar omlaag,
hoop wordt vlucht, geluk wordt zwendel.
Blijft de roekeloze vraag

die wel nimmer af zal laten,
of ik -- in mijn nietig lot --
sappen opzamel in raten
en ooit honing word in God.


Herwig Hensen (1917-1989)
uit: Wij strooien zaden uit en rapen stenen (1981)





* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Abonnees van Laurens Jz. Coster ontvangen iedere dag een gedicht per mail.
Aan- en afmelden: http://lists.freeteam.nl/mailman/listinfo/coster-l

Geen opmerkingen:

Een reactie posten